Värianalyysi on jo perustaltaan kestävän kehityksen palvelu. Koko idea on siinä, että tunnet omat värisi ja ostat niihin sopivia vaatteita. Mutta mikä siinä on kestävää?
1. Ei enää harhaostoksia
Montako kertaa olet ostanut mielestäsi kivan värisen puseron, neuleen tai mekon, joka on sitten lopulta jäänyt käyttämättä? Malli tuntuu omalta, koko on oikea, mutta vaate ei vain tunnu koskaan oikeanlaisesta. Vika on usein värissä – ja nimenomaan siinä, että kyseinen värisävy ei vain yksinkertaisesti sovi sinulle.
Kun käyt värianalyysissa, saat mukaasi väripaletin, jonka avulla oikean väristen vaatteiden ostamisesta tulee helppoa. (Väripalettikaan ei valitettavasti tuo kauppoihin maagisesti juuri niitä värisävyjä kuin toivot, mutta osaat ainakin kiertää kaukaa ne itsellesi pahimmat vaihtoehdot.)
2. Opit näkemään trendien taakse
Mikä on vuoden 2024 väri? Entä vuoden 2025? No, se kiinnostaa sinua sitä vähemmän mitä tarkemmin tiedät oman tyylisi. Värianalyysi auttaa pysymään värien suhteen niin sanotusti ruodussa. Et enää haksahda siihen joka kaupasta löytyvään persikkaiseen sävyyn, joka saa pomosi tarjoamaan sinulle saikkulappua.
Värianalyysilla on myös sellainen hauska ”sivuvaikutus”, että se saa monet meistä ihastumaan omaan luonnolliseen hiusväriimme. Varsinkin meillä suomalaisilla on usein värityksessä tiettyä ristiverisyyttä, mikä käytännössä voi näyttäytyä niin sanottuna maantienvärinä. Myös monet ruskean sävyt näyttävät ikäviltä ja elottomilta, jos niiden viereen isketään selvästi eri maailmaan kuuluvia sävyjä.
Värianalyysissa löydetty väriperhe kuitenkin sopii luonnolliseen hiusväriisi. Voit herätä tarkastelemaan hiustesi (tai juurikasvusi) väriä ja todeta, että se onkin itse asiassa oikein kaunis – kunhan sen vieressä on oikeat sävyt!
3. Hyvä pohja kapselivaatekaapille
En ole paras ihminen kertomaan sinulle, miten kootaan kapselivaatekaappi, sillä olen itsekin kyseisellä tiellä vasta katselemassa tienviittoja. Netistä löytyy kuitenkin jo useita kivalta vaikuttavia oppaita.
Kapselivaatekaapin paras puoli näyttäisi olevan se, että siinä panostetaan laatuun määrän sijaan. Vaateostoksia tehdään harkiten eikä säntäillä tuulen mukana. Ja usein kapselien kokoaminen aloitetaan määrittelemällä, minkälaisia värejä halutaan käyttää. Vaatekaapista tulee takuulla sinulle toimivampi ja mieluisampi, kun se perustuu väreihin, joissa olet parhaimmillasi.
#Väripaletissa
Tehdäänkö yhdessä värianalyysin hyödyntämisestä helpompaa kaikille? Olen aloittanut sosiaalisessa mediassa aihetunnisteen #väripaletissa käytön. Sen idea on seuraava: kun sinulla on värivuodenaikasi väripaletti, voit ostoksia tehtyäsi ottaa vaatteesta kuvan väripaletin kanssa. Sen jälkeen postaat sen esimerkiksi Instagramiin niin, että siinä näkyy aihetunniste #väripaletissa, värivuodenaikasi nimi, kuvaamasi vaatteen merkki sekä värin nimi.
Tämä hyödyttää varsinkin kaikkia meitä, jotka teemme paljon ostoksia verkossa. Näytöltä värien arvaileminen on joskus vaikeaa, joten toisten kokemuksista on suuri apu. Mieti, kuinka monta turhaa kuljetusta säästetään, kun mitään ei tarvitse enää palauttaa värin takia!