Olen Liina Pylvänäinen, värianalyytikko Lahdessa. Otan vastaan asiakkaita toimitiloissa Lahden keskustassa. Ajanvaraus sujuu kätevästi netissä. Käytän värianalyysissa Color me -metodia, jossa löydämme sinulle päävärivuodenaikasi sekä sinulle sopivimman alatyypin. Vaihtoehtoja on 12, joiden joukosta valikoituu väripaletti korostamaan yksilöllisiä värejäsi. Tältä sivulta voit lukea minun seikkailustani värianalyysin maailmassa.
Oma matkani värianalyysiin
Suoritin Matinestoren järjestämän värianalyytikon koulutuksen alkuvuodesta 2024. Koulutus oli omanlaisensa uusi alku, mutta tavallaan se on myös aika luonteva virstanpylväs matkallani värianalyysin parissa.
Varsinaiselta ykkösammatiltani olen viestinnän tekijä, tekstien luoja ja pilkkuja viilaava editoija. Tähän minulla on syvällinen koulutus – olen Turun yliopistosta valmistunut suomen kielen maisteri. Koen paloa työtäni kohtaan, mutta jo jonkin aikaa minusta tuntui siltä, että työelämästäni puuttuu jotain. Värianalyytikkona toimiminen tuo minulle paljon asioita, joita en muuten jokapäiväisessä arjessani kohtaisi.
Kohtaan ihmisiä kasvotusten ja tapaan monenlaisia erilaisia persoonia. Saan puhua väreistä ja pohtia yhdessä asiakkaiden kanssa, mitä ne kenellekin merkitsevät. Ja ihan ennen kaikkea voin puhua ja kirjoittaa värianalyysista eli aiheesta, joka on kiehtonut minua aina.
Ei edes ole kovin suurta liioittelua sanoa, että olen tosiaan aina ollut innostunut värianalyysista. Elettiin ehkä vuotta 1994, kun poimin Nummi-Pusulan kunnankirjastosta (kyllä, olen Nummi-Pusulasta kotoisin!) Color me beautiful -menetelmää esittelevän kirjan. Olin aivan innoissani ja tutkin opusta hartaasti. Lainasin sen uudestaankin useaan otteeseen ja opiskelin itsekseni asiaa sohvan nurkassa. Olin 10-vuotias.
Vielä 90-luvun alussa tarjottava värianalyysi oli nelijakoinen eli tarjottavia väripaletteja oli neljä: kevät, kesä, syksy ja talvi. Vakuutuin kirjan kuvausten perusteella siitä, että olisin värityypiltäni kevät. Tässä käsityksessä elinkin melkein 30-vuotiaaksi asti, jolloin aloin kyseenalaistaa itseanalyysiani.
Tässä vaiheessa 12-jakoinen värianalyysi oli jo keksitty, ja koin ahaa-elämyksen: minä en ole kirkas. Samalla huomasin myös, että toinen lämmin värivuodenaika, eli syksy, voi olla, vaikkei olisikaan parhaimmillaan kaikkein lämpimimmissä sävyissä. Etenkin monet syksyn paleteissa toistuvista vihreistä sävyistä tuntuivat oikeilta ja näyttivät korostavan erityisesti vihreitä silmiäni.
Luin netistä paljon kuvauksia siitä, miltä mikäkin värivuodenaika näyttää, ja päädyin siihen, että olisin pehmeä syksy: lämmin mutta ei tosi lämmin, monin tavoin keskisävyinen ja yleisolemukseltaan pehmeä. Pehmeän syksyn värit sopivatkin minulle paljon paremmin kuin kirkkaat ja lämpimät kevään sävyt.
Kaikki ei kuitenkaan tuntunut olevan ihan kohdillaan. Säännöllisin väliajoin päädyin kyseenalaistamaan itseanalyysini tuloksen, ja kävin läpi kaikkia värivuodenaikoja etsien oikeaa vastausta. Vaatekaupoista ja kirpputoreilta lähti mukaan kaikkia muita värejä kuin mustaa: sitä en uskonut voivani käyttää ollenkaan. Olinhan kasvanut uskoen olevani kevät ja siitä päätynyt pehmeään syksyyn. Ja muistetaan nyt sekin, että vielä 90-luvun alussa musta oli ehdoton no-no värianalyysissa kaikille muille paitsi talville.
Tässä ”olen pehmeä syksy – luultavasti” -tilassa elin aina talveen 2023 asti, kun huomasin, että yhtäkkiä monet muutkin olivat kiinnostuneita värianalyysista. Siitä oli taas tullut muotia.
Päätin viedä harrastuneisuuden muutamaa askelta pidemmälle ja hankkia värianalyytikon koulutuksen. Koulutuksen aikana saisin tietää myös oman värivuodenaikani.
Viimeinkin varmuus!
Kerroin kaikille ennen oman analyysini tekemistä, että olen 99-prosenttisen varma omasta värivuodenajastani. Mutta kuinkas sitten kävikään? Kun apuna oli osaava kouluttaja ja värikarttoja, minusta löytyikin yllättäen paljon enemmän kontrastia kuin olin osannut itsessäni nähdä. En ollutkaan yhtään niin keskisävyinen kuin olin kuvitellut, ja väripaletikseni saatiin kontrastinen syksy eli tumma syksy.
Ensin olin aivan ihmeissäni. Olin uskonut itsestäni jotakin 10 vuotta, ja sitten se uskomus osoittautui vääräksi. Onneksi uusi väripalettini on kaunis kuin mikä! (Sivumennen sanoen: ne ovat kaikki kauniita…) Monet kokemukseni värien kanssa alkoivat käydä järkeen analyysitulokseni valossa. Nyt tiedän, miksi näytän tylsältä yksivärisissä vaaleissa vaatteissa. Ja ymmärrän, miksi minun oli vaikeaa löytää itselleni sopivia vaatevärejä, kun 2000-luvun alussa pidin vuoden vaaleaksi värjättyjä hiuksia.
Niin ja miten se musta sitten? Sehän ei ole tummankaan syksyn väripaletissa mukana, mutta itse asiassa se toimii minulle paremmin kuin esimerkiksi useimmat harmaat, joista suuri osa on minulla kamalia. Olen siis poistanut sen ehdottomasti kiellettyjen listaltani.
Hauskaa värianalyysikokemuksessani oli sekin, että ehdin ennen koulutuksen alkamista moneen kertaan miettiä huulipunan käytön opettelemista (olen ns. luonnollinen tyylipersoona enkä viihdy paljossa meikissä). Ajattelin, että ikä on alkanut näkyä ja huuleni haalistua. Kuitenkin, kun sitten analyysin jälkeen lisäsin vaatteisiini kontrastia ja puin päälleni syvempiä syksyn sävyjä, huulipunan tarve katosi. Piirteeni nousivat esiin paremmin enkä enää nähnyt peilistä kalvakkoja huulia.
Ero kahden saman päävärivuodenajan väripaletin välillä ei ole niin suuren suuri, että olisin tuntenut valtavaa tarvetta laittaa koko vaatekaappia uusiksi. Kävi jopa niin, että monet aiemmin ostamani vaatteet löytyivät tumman syksyn paletista eivätkä pehmeältä syksyltä. Olin ostanut ne siksi, että pidin niistä. Olin myös noudattanut värianalyysia paljon harrastaneille tuttua periaatetta: kun väri on oman päävärivuodenajan paletissa, se ei näytä täysin väärältä.
Joitakin uusia hankintoja lykkäsin värianalyysin yli, ja olen siihen tyytyväinen. Voin hyvällä omallatunnolla hankkia tarvitsemani vaatteet sävyissä, jotka sopivat minulle. Ei enää epätietoisuutta!
#Väripaletissa
Olen lanseerannut sosiaalisessa mediassa aihetunnisteen #väripaletissa. Idea on seuraava: kun väripaletin omistava ostaa uuden vaatteen, hän vertaa vaatteen värejä palettiinsa. Jos vaate ja paletti kuuluvat samaan maailmaan eli harmonisoivat keskenään, voidaan todeta värin sopivan kyseiseen värivuodenaikaan. Vaatteesta otetaan kuva ja postataan se aihetunnisteineen niin, että ilmi käy väripaletin nimi sekä se, minkä merkin ja minkä värisestä vaatteesta on kysymys.
Tämän tarkoitus on auttaa meitä kaikkia värianalysoituja tekemään onnistuneempia verkko-ostoksia. Värisävyt eivät läheskään aina toistu näytöllä oikein, ja joskus ne ovat vinksallaan alkuperäisessä kuvassakin. Etenkin kalliimpia hankintoja tehdessä helpottaa suuresti, kun joku toinen on jo todennut värin omalle värivuodenajalle sopivaksi.
Entä sinä? Voinko minä auttaa sinua värimatkallasi?